fredag 6. mai 2011

Knapper, glidelåser og damask

Jeg elsker stoff-markedet! Det er en opplevelse. På torsdag for eksempel -  Trude og jeg dro på tøymarkedet.  Det er bare en nytelse- særlig med  to damer og ingen travelhet hos noen av oss. I små boder finnes alt man trenger til en god pris! Du kan få kjøpe bare en synål- eller sakser, heklenåler, strikk, bunter med glidelås og det skjønneste – knapper i syltetøyglass sortert etter farge og størrelse. Det er en helt annen følelse å handle knapper i syltetøyglass. Rote nedi og finne det du vil ha.
Men stoffene er jo en sak for seg! Fargerike bomulls-stoffer som passer fantastisk til vakre Kamerunske kvinner i alle aldre. Og alle har klær i disse stoffene. Men også ensfargede damaskvevde stoffer i hele fargepalletten. Orange, lilla, grønt, svart, gult, rødt, blått, rosa, grått, hvitt. Og batikkfargede stoffer. Og blondestoffer, nylon og tyll. Vi brukte lang tid. Og mannen som var innehaver slo på vifta for at vi skulle holde ut lengst mulig. Og hvis han manglet en farge- løp han til en “bror” for å hente. Bodene ligger nemlig på rekke. Men de som selger knapper og glidelås og tråd- selger ikke stoffer og omvendt. Det blei en god handel!
Mønster for å sy er en mangelvare. Har ikke sett noe til det. Det vanlige er nok at skredderne har mønstre og syr for folk. Det er ikke så vanlig at folk syr selv. Da må man jo ha en symaskin- og har man det så har man en bedrift. Det hender rett som det er at jeg tar små søm-oppdrag her. Symaskinen på skolen står jo mye alene på lageret og blir bare sprekere av å bli brukt. Så jeg er heldig og får låne den. Jeg liker det! Hjemme i Bodø får jeg alt for lite tid til å sy. Og ikke er det lett å finne stoffer heller. Og i alle fall ikke i den fargen du hadde tenkt deg.
Helt til slutt fant Trude en liten godbit – en hjemmelaget skinn-nål. Samme materialet som brukes i sprettert var surret til håndtak. ( Kautsjuk, eller svart gummi) Men den store, imponerende skreddersaksen- var den ikke skjev? Jeg ønsker meg en evigvarende skreddersaks som kan slipes opp når den sløves. En som alltid klipper presist. Hvis jeg finner den her så kjøper jeg den. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar