torsdag 17. mars 2011

“HVA GJØR DERE HELE DAGEN?”

Spurte pappa da vi snakket sammen på Skype i går kveld. Ja, hva gjør vi egentlig? Foreløpig har vi en følelse av å ha ferie og prøve å venne oss til et nytt liv her i Ngaoundéré. Derfor har vi også tid til å skrive blogg og fortelle om noe av det vi opplever. Vi fikk det råd fra NMS’ representant å bruke de første 2 ukene på å kjenne på lukter, smaker og på varmen. Og på å møte folk.
Men i dag så dagen sånn ut: Vi våkner med sola kl. 6, men venter litt for lenge med å stå opp. 6.30 bør vi være oppe. Da ringer klokka vår. Vi skal stå tidligere opp- det lønner seg. Da er det så utrolig deilig ute.
·         Først er det morgenstell med varmt og kaldt vann- deilig
·         Så gikk Svein for å kjøpe Baguett til seg og Emilienne
·         Frokost med brød, honning, syltetøy, banan, avocado, kaffe, vann og malariamedisin.
·         Så prøvde vi komme i gang med morgenbønn som en fast start på dagen. Men vi kom nok litt for sent i gang, for vi ble stadig avbrutt.
·         Først var det Pauline som skal vaske i huset for oss to ganger i uken. Jeg måtte finne fram litt utstyr til henne.
·         Så kom gutten som selger gulrøtter.
·         Så kom Emilienne. Hun gikk rett bort til vaskeriet med to poser klesvask som vi får vasket og strøket der.
·         Emilienne sa jeg måtte skynde meg og være med å møte en kjenning av henne som satt rett utenfor muren. Der satt det en blind mann og solgte peddik-varer. Jeg kjøpte flere kurver og et fat. Fine ting som minner om formingstimer på skolen hjemme i min barndom, og ikke minst i misjonsforeningen.
·         Så stakk jeg bort på skolen for å sjekke hva jeg trengte av sytråd til symaskinen. Der sa læreren at jeg kunne bruke deres tråd. Til sommeren skal skolen legges ned. Da ble det ikke bruk for sytråd lenger.
·         Så laget jeg hirsegrøt av melet som hadde malt. Tenkte jeg måtte prøve mens hun var her. Jeg serverte den til oss alle - og den blei kjempegod!! Anerkjennende ord fra Emilienne.
·         Så kom Haram, ei kvinne Svein kjente godt fra barndommen. Hun var kokk på kjøkkenet hos Endresen. Mannen hennes, Haldor, var kokk hos familien Sandnes. Hun husker så godt både Svein og Sissel, og var så glad for å se oss her.
·         Svein var bortom Bønnehytta som ligger her på stasjonen. Det er et spennende forsøk på å lage et hellig hus i lokal afrikansk tradisjon og med afrikansk kunst. Han tok bilder, og satte seg ned for å skrive om det.  Janne Eide, som var engasjert i kirkekunst-prosjektet i kirken, fortalte oss om den da vi besøkte dem i Nedstrand i november. Det var et spennende prosjekt der hun hadde jobbet sammen med afrikanske kunstnere og håndtverkere.
·         Så dro vi på markedet sammen med Emilienne. Vi kjøpte stoff til full bekledning til Svein og nydelig kjolestoff. Dessuten stoff for å sy forkle til meg og Emilienne, pluss litt småtteri. Blant annet maismel til couscous, og saks og glidelås til en tynn anorakk jeg har med.
·         Og så var det hjem igjen hvor Emilienne starter middagslaging. Svein dro tilbake til byen for å fylle diesel på bilen og få tak i kamerunsk simkort til telefonen. Og enda er klokken bare 12.30!
Sølvi på markedet sammen med Emilienne. Det er godt med hatt i varmen midt på dagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar