mandag 14. mars 2011

Togturen til Ngaoundéré

Da vi kom til hotellet lørdag kveld, var det en norsk familie i foajeen. Sigfrid Huseby, bestemor i familien, var i Kamerun samtidig med Svein sammen med sin mann og barn. Hun var blant annet i Sveins konfirmasjon i 1969. Tore, mannen hennes, underviste på presteskolen i Meiganga. Han har hatt flere vikarperioder i Sør-Hålogaland etter at han ble pensjonist. Han døde i 2010.  Nå hadde hun vært i Kamerun med barn og svigerbarn og barnebarn. En av døtrene hennes og mannen er lærere på den norske skolen i Ngaoundere. Det ble et hyggelig møte en time før de måtte reise til flyplassen for å ta flyet til Norge. De kunne berolige oss med at det gikk fint å reise med toget. Og at de hadde hatt det så fint i Ngaoundere.
Lørdag ettermiddag var vi klar for togtur nordover. Toget skulle gå kl. 18.00. Allerede en time før var det et yrende liv på stasjonen, men sjåfør Felix loset oss trygt gjennom kontroller og kø. Vi var så heldige å ha billetter på 1.klasse med egen sovekupe med to køyer. Kvelden før det ble mørkt kl. 18.30 og om morgenen etter at det lysnet kl. 06.00 tilbrakte vi i restaurantvogna.  Vi spiste litt og så på mennesker og landskap så lenge sola var oppe. Så kom vi i prat med folk. Vi var kanskje fem hvite mennesker i et langt og fullt tog. En av kamerunerne var på vei nordover for å være hjemme noen dager. Han var Kongresss- representant fra nord, ca. 100 km nord for Maroua. Han tok kontakt og Svein fikk snakke med han om den politiske situasjonen i landet og om president-valget til høsten. Spennende.
Og for hver gang toget stoppet, kom det folk løpende med store kurver med frukt og grønnsaker. Store bananklaser skiftet eier og blei med på reisen. Utrolig spennende reise med mange inntrykk og en ro og trygghet jeg ikke hadde forventet. Det var vakter i vognene, og bagasjen blei trygt båret inn i kupeen av ivrige hjelpere. Og selv om det ristet og skaket og vugget godt underveis, så var vi vel framme kl, 8.30. Vi så Ngaoundere-toppen, kvegflokker, små landsbyer, barn og voksne før vi toget inn til byen. Her var det sikkert flere hundre mennesker på stasjonsområdet!!! Men vi var kommet til målet- Sveins hjemsted i store deler av oppveksten. På stasjonen kom Sandra Bischler og hentet oss, og kjørte oss trygt til stasjonen og til leiligheten der vi skal bo. Takk til Erik og Sandra Bischler for god hjelp med planlegging av reise og oppholdet i Yaoundé.

Bildene nedenfor:
Møte med kongress-representant fra nord.