torsdag 24. mars 2011

Møte med en kunstner

Hvordan kan jeg med noen få ord formidle et møte med en kunstner og en kunst som har berørt meg så sterkt? Allain er en ung kameruner, ca. 30 år, og en kunstner som har mye på hjertet. Han er leder av en gruppe som heter Vin Art (etter den store elven Vina som renner her i området, "kunstfloden"). Gruppen ble startet i 1999 av Janne Eide (misjonær og grafisk designer og kunstrådgiver i kirken her fram til 2005). I dag er det 10 kunstnere med i gruppa - malere, en krukkemaker, en fotograf, en tekstilkustner, to treskjærere og en som lager smykker.

Jeg møtte Allain helt tilfeldig i forrige uka da han dekorerte ei stråhytte her på stasjonen. I dag inviterte han meg hjem til ateliet sitt i byen. Jeg var ikke forberedt på et møte som skulle berøre meg så sterkt. Han møtte meg ute på gaten og ledet meg gjennom en port og et smug til et lite hus der han bodde. Stuen var både atelier og utstillingslokale. Han hentet fram bilder, og fortalte om det han vil formidle i sin kunst. Det handlet om de store spørsmålene i livet og særlig her i Afrika: Om røtter, om verdiene og kraften i de gamle tradisjonene, om hvordan vestlig kultur og mote og penger truer afrikansk kultur, om selvrespekt og identitet, om tro og tvil, om forholdet til døden og til forfedrene, om fattigdom og rettferdighet. I løpet av to timer glemte jeg helt både tid og sted. Jeg kjente hvor sterkt disse bildene berørte meg. En sterk erfaring av at god kunst taler til hjertet, at den kan overskride grenser og kulturelle skillelinjer, og at den kan gi oss ny innsikt og forandre oss som mennesker. Jeg gikk fra møtet med Allain med en sterk følelse av at jeg i dag har lært noe nytt om meg selv og om menneskene i Afrika. I ettermiddag har jeg kjøpt to av bildene.

Nedenfor ser dere bilder av Allain i ateliet sitt, et kunstverk (triptyk) kampen afrikansk kultur står i for å bevare sin stolthet og selvrespekt og Allain utenfor huset sitt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar