torsdag 3. mars 2011

Spenning i oppkjøringen.

"Hallo, det er fastlegen. Jeg har konferert med nyre-legene på Nordlandssykehuset. Vi har bestemt at du skal innlegges på sykehuset på mandag. Vi må finne ut av det høye blodtrykket ditt. Vi håper å finne ut av det før den planlagte reisen til Kamerun."
Det kjentes helt uvirkelig. Jeg husker at jeg stod i gangen og snakket i telefonen. Vi var på vei til Bynatta i Bodø Spektrum, årets store konfirmant-arrangementet i Bodø. Store spørsmål raste gjennom hodet: Hvor alvorlig er dette? Går turen til Kamerun nå i vasken? Hvordan blir livet vårt nå?
Mandag skulle vi begynne-permisjon. De første to ukene var planlagt til feiringen av 175-årsjubileet for salmedikteren Elias Blix fødsel, og til pakking og forbereder til reisen til Kamerun. Vi har flybilletter til Oslo 3. mars. Og fra Oslo til Yaounde 11. mars. Vi har visum til Kamerun i 3 måneder. Vi har vært igjennom et omfattende vaksinasjons-program. Hva nå? Går planene i vasken?
Mandag morgen 21. februar ble jeg innlagt på medisinsk avdeling. Mandag og tirsdag ble brukt til undersøkelser og prøvetaking. Blodprøver og blodtrykksmålinger. Jeg har aldri vært glad i sprøyter og sykehus. Tirsdag var jeg til ct-røntgen. Allerede onsdag hadde legene stilt en diagonose: En innsvnevret blodåre til venstre nyre er trolig årsak til det høye blodtrykket og til redusert nyrefunksjon. Behandlingen var blokking og stenting. Kompetansen på slike inngrep er på Rikshospitalet i Oslo. Søndag ettermiddag skulle jeg innlegges der. Inngrepet skulle gjøres mandag formiddag.
Når prøvene var tatt og diagnosen stilt på Nordlandssykehuset, fikk jeg permisjon for å delta arrangement som inngikk i feiringen av Elias Blix: Tirsdag kveld fikk jeg høre Edvart Hoems foredrag om Bjørnson og Blix. Torsdag 24. februar, selve fødselsdagen, hadde vi festkveld i Rønvik kirke for Elias Blix. Dket var fint å gjøre dette sammen Domkirken og Rønvik menighet. Vi trodde nesten ikke våre egen øyne. Allerede en time før arrangementet begynte det å komme folk, og da klokken var åtte var kirken fullsatt. Mange har et forhold til salmedikteren og salmene hans. Fredag var det salmekveld i Gildeskål. Lørdag fikk jeg være med på rundbord-samtalen om Blix i hovedkirka, og om kvelden var det flott konsert i kulturhuset.
Mandag morgen ble jeg trillet inn på røntgen-avdelingen på Rikshospitalet. Et team stod klar til å behandle meg. Inngrepet ble gjort bare med lokalbedøvelse. Helt uvirkelig å ligge på benken og snakke med røntgenlegen mens inngrepet ble gjort. Jeg føler sterkt hvor priviliert jeg er som har fått så kompetent og effektiv hjelp. En overveldende følelse av takknemlighet over å få leve og få være frisk. En salmestrofe fra Blix sin vakre morgensalme har levd i tankene mine disse dagene og fått ny mening: "Sjå hans kjærleiks smil i sky, sjå kvar dag hans nåde ny."
Svein M.
2.3.2011 kl. 15.30

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar